lördag 23 februari 2019

I min värld?

En ny dag, en ny lördag. Solen skiner genom vardagsrumsfönstret och jag sitter i min favoritsoffa,  min favoritplats i den här världen. Fönstren är faktiskt oklanderligt rena, och det gläder mig stort! Förra helgen var det nämligen fönstertvättarväder och jag la ner en hel del möda i att putsa dessa.

Mitt absolut bästa städtips: putsa fönstren! Ingenting gör så mycket för ett rum som klara fönster.

Utanför har vintern dekorerat jasminen med gnistrande iskristaller och snö. Så vackert! Var tvungen att öppna dörren och ta en bild. Då kom en liten vindpust, som fick de små isklockorna att pingla till, ett sprött ljud, på väg att klinga ut och försvinna bort med solens värmande strålar.

Det här med min värld, uttrycket "i min värld" väcker lite tankar. Vad menar man egentligen?
Menar man kanske "det sättet som jag anser är rätt och riktigt och lite bättre än alternativa sätt", eller? Jag hör det lite då och då, och ofta i sammanhang där man ställer sig  kritiskt till sakernas tillstånd. Någonting har gjorts på ett sätt som inte riktigt stämmer överens med talarens sinne för rätt ordning. "Och vad vill du nu ha sagt med det, har inte alla sitt sätt att se på världen, kanske? Och vem är det som vistas i sin egen värld rätt så mycket, glömsk och disträ..." muttrar min Vän af Ordnung.          Jojo, förstås, men det finns alltid ett stråk av kritik i sättet att säga det, som får en att känna sig lite dålig, som om man befann sig i någon annan sorts världsordning som inte är riktigt lika bra, lite slarvigare och fel på något sätt. Det menar man kanske inte. Men det låter så, onekligen.

Ett annat ord, eller företeelse som väcker mina tankar är "influenser", alltså en person som är sådan. Influenser, påverkare? Ofta verkar det handla om mode och skönhetstips och en lista produkter man absolut bör skaffa. För att vara "inne". Inne i influensers värld, annars är man hopplöst ute. När jag googlade på ordet, kom det upp: "Vad är en influenser? Allt om det nya jobbet! - Influenser - nya heta jobbet som kan göra dig rik" (Expressen). Det handlar alltså om reklam som man sprider via sin blogg och andra sociala kanaler. T ex ett klädmärkesföretag bjöd fem bloggare någonstans utomlands och lät dem göra en massa roliga saker (iklädda det aktuella märkets kläder, antar jag) och sedan bloggade och fotade de för glatta livet. Och vi läser och ser och påverkas. Visst.

Men det finns förstås andra influensers som vill påverka den här världen, oss, till att ta ansvar och inse att saker och ting behöver förändras. Ni kommer säkert att tänka på vissa personer som har utmärkt sig som sådana influensers; människor som agerar utifrån sin övertygelse, som inte har kamerafokusen riktad mot sig själva utan utåt. Som vill väcka vårt engagemang.
I vår gemensamma, enda värld.

Jag vill så gärna lägga ut bilden på jasminen! Men jag lyckas aldrig förmedla det jag ser med mina bilder. Är det kameran? (I mobilen), eller fototekniken? Fast det kanske är bäst att helt enkelt bege sig ut och njuta av allt det vackra IRL, In Real Life. Nu, medan det varar.








1 kommentar: