lördag 20 november 2021

Julens ljus och planeternas lägen

Eftersom jag inte skrivit något på länge så dammar jag av det här utkastet som inte blivit publicerat förrän..nu! Julen närmar sig återigen, åren har gått, saker och ting är annorlunda nu, men rätt kul att se tillbaka på julen anno...2018? 

Julefriden vilar över Vissefjärda. Och jag med den. Har släppt allt och kollapsat i sängen med feber, hackhosta och eld i halsen. Och på ett märkligt sätt landade en lugn julstämning hos mig. När man ingenting orkar göra, då är man tvungen att släppa alla måsten.
Mycket befriande!
Men behöver man bli sjuk för att fatta det?
Ja, tydligen. Jag i alla fall.

Hur går det med bastubygget, undrar du kanske?
Jotack, det går...Alltså mycket är på plats, som kakel och klinkers och själva bastun är på plats - och har faktiskt testats också! Underbart! - men vattnet har inte kopplats på, och därmed inte tvättmaskinen heller. Bada bastu går att göra, och det är prio ett. Visserligen får vi ta oss upp till badrummet för att duscha, men det går. Men nu börjar tvätthögarna bli besvärande stora.
Rörmokaren går inte att få tag på. Varken telefon, mejl eller sms verkar gå fram. Vilket föranleder mig att reflektera över sakernas tillstånd i dagens läge. Förr i tiden var det kunden som skulle tillfredsställas när det gällde bygg. Nuförtiden får man känna stor tacksamhet om byggarbetarna kommer när dom sagt. Vilket förresten brukar vara väldigt flexibelt, typ mellan denna vecka eller nästa, senast nästa månad. Eller när solen och månen och planeterna ligger rätt...
Du kanske anar en viss frustation mellan raderna här, och då anar du rätt.
Men men, idag skiner solen som oss förlät: den är tillbaka! Den mörkaste natten är bakom oss och det vilar ljuvlig julkaffedoft över huset.
Det är märkligt med doften av julens kryddor, de inger mig en stor känsla av trygghet. Allt är bra, allt är lugnt. Ingenting ont kan hända när man är omgiven av kanel nejlikor och kardemumma. Kanske lite pepparmynta i bakgrunden. Allt är gott. Lugnt. Tryggt.
Låt oss då njuta av det en stund.


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken fin, rofylld blogg du skriver. Jag hittade hit via en sökning om något helt annat, men blev kvar en lång stund för att läsa dina tankar om högt och lågt, vardag och omvärld. Tack!

    SvaraRadera
  2. Så du skriver igen! Finstämtoch välkommet! Hoppas du kryat på dig nu!

    Kram,
    Magda

    (blogglänken går inte till min aktuella blogg...google har ställt till det...:D)

    SvaraRadera
  3. Tack, Magda! Nå, det var ett opublicerat inlägg från något annat år..2018? Före pandemin. Därför inga referenser till covid-test. Eftersom innehållet än äger visst aktualitet, så tryckte jag på publicera-knappen. Ja, jag kanske borde skriva lite nytt också.
    Hur som helst, God fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera