lördag 6 augusti 2016

Våra inre djur

På Facebook finns det en mängd roliga tester, ja, ni vet, såna som man gör som tidsfördriv på resor eller när man egentligen borde göra någonting annat. Jag har kommit fram till massor med intressanta fakta om mig själv! Ofta handlar det om djur; vilken sorts hund man är, till exempel. Senast var jag att likna vid en husky. Ja, varför inte, jag gillar huskies, de har många egenskaper som jag gärna skulle vilja besitta! De verkar vara trevliga, precis som de flesta hundarna är.  Väl omhändertagna hundar, vill säga. När jag nu konstaterat denna intressanta kuriosa om mig själv, enligt  facebook... poppade betydligt mer obehagliga tankar upp i medvetandet. Nämligen hur en del människor anser sig ha rätten att behandla sina hundar precis som ägodelar. Stänga in dem i små utrymmen t ex. Långa tider. Sånt gör mig fruktansvärt upprörd! Levande varelser som behandlas illa, sånt väcker en tiger i mig! Märklig företeelse, alltså, att en del anser sig äga rätten att stänga in någon annan.  Det är inte bara djur som stängs i burar, det händer människor också. (Ibland mer symboliskt än konkret).  I sagornas värld finns ju Rapunzel, hon i tornet, med det långa håret, som häxan (styvmodern/mamman?) låste in, för att själv äga arenan.
Vad handlar det om? Viljan till makt? Avundsjuka? Ägandebegär?

Faktiskt, en del människor verkar på allvar tro att de äger sina barn.
Eller att man får göra vad som helst mot sina djur.

Sen finns det dom som har riktigt farliga djur, inombords! Djur som lägger sordin på alla känslor. Först lägger djuret beslag på glädjen, sedan smaskar det i sig av andra känslor, men bitterheten spottas ut, den får vara kvar och ta över där de andra känslorna försvunnit.  Dom djuren verkar pusta ut hat och sprida rädsla... (Fast kanske är de mest rädda själva?)

Jag fascineras väldigt över mänsklig mångfald!
Skulle jag inte på allvar tro på att kärleken och godheten övervinner ALLT skulle jag nog bli ganska mörkrädd. Och kanske skaffa mig ett gäng vakthuskies! Och mata min inre krokodil...
Fast stänga in mina huskies i bur, det skulle jag ALDRIG göra!
Husky på strandpromenad. Bild: Siberian husky-dog-breed-pictures

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar