onsdag 30 mars 2016

Snurra min jord

Det pågår en ständig rörelse här i huset. Det packas, packas upp, bärs upp grejer och ner och upp och ner och flyttas runt runt.
Älsklingsdottern bidrar med mycket spänning i tillvaron! Hon kom som en tidig flyttfågel från sydliga nejder, mellanlandade ett par veckor, och nu är hon på väg norrut. Nytt jobb på G! Och det jobbet innebär att hon verkligen får nytta av sina kunskaper och erfarenheter av att flyga och fara och packa och flytta...
- Jag har faktiskt flyttat tolv gånger i mitt liv, räknade hon fram.
Räknar jag alla mina flytt blir jag nästan lite snurrig.

Bosse tog på sig pilgrimshatten, packade bilen full med grejer för ett konfaläger, och fick med sig en son också. Jag vinkade hejdå och for till löpspåret, det blev ett par sköna rundor. Bara jag fick ordning på flåset - och hjärtat mitt..

Sånt är livet, det står inte stilla, det pågår en ständig rörelse, inte bara härhemma, överallt. Solen stiger upp och går ner och månen skiftar faser, vår blir till sommar, barnen blir vuxna och alla blir vi äldre. - Ja, vi blir äldre, suckade en bekant häromdagen. -Ja, det är väl tur det, svarade jag.
Eller hur? Jag menar, äldre blir man, dag för dag, och varje dag är ju en stor gåva och välsignelse! När man inte längre blir äldre är man ju död, ju.

I kväll kommer det kära gäster, eller gäster och gäster, det är ju mina bonusbarn!
De vill gärna krama om sin syster hejdå och lycka till.
Välkomna! Omtänksamma, fina ni!

Ja, jorden har snurrat ett par varv sedan jag skrev ovanstående. Nu är resväskorna transporterade till huvudstaden av en glad och förväntansfull dotter, lådor och kartonger har stuvats in i källare och på vind, jag har farit fram och tillbaka till jobbet och hem och jobbet och hem och nu sitter jag och pustar ut och denna gången är det Misha som gör mig sällskap i soffan, och hon bara ligger och är. En klok katt!

Och om inget oväntat händer och jorden och månen fortsätter att snurra på, är det snart sommar och sol och semester...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar