söndag 20 mars 2016

Livslinjer och andra trådar

I går ringde en journalist till mig. Trodde att det skulle handla om vad jag ansåg om/ tycker är viktigt kring a. situationen i världen, b. situationen i Växjö, c. påsken (varför nu någon skulle få för sig att fråga mig om det ena eller tredje) Hur som helst: C var rätt. Fast liksom lite annan vinkling än vad jag hade tänkt mig...
Det var nämligen några frågor om min påsk, typ hur jag pyntar hemma och så. Trevligt! Det är alltför sällan man får såna frågor! Ojojoj, vad svarar man...! Ehh, jomen blommor ska vi ha, tulpaner! Just det, tulpaner! Färg? Jomen lila är fint och passar påsken, och gult. Favoritpsalmen, ja, där finns ingen tvekan: 38b. Den sjöng vi på morgonen, och det är inte ofta den sjungs överhuvudtaget. Den kanske anses dyster, eller? Det är den inte, den är väldigt fin! Och husdjur? Javisst, där fick Maxi och Misha en chans att bli nämnda i en tidning! Vad säger du om det, Maxi? Han ligger bredvid mig i soffan och kunde inte bry sig mindre, ser det ut som. 

Av en händelse har jag grubblat på jungianska arketyper och varför inte bara lösa korsord eller så muttrar Min Vän af Ordnung, men det går inte idag för det fanns inget korsord i DN! Det är sant! Vi kunde se att det visst fanns ett korsord, i DN-appen såg vi det, men där kan man ju inte fylla i (vi kan inte) och vi inledde chattande med kundsupporten men fick inget svar alls så det var ju var ju slös med galla och magsyra och adrenalin. Vi la ner det. Det blev inget korsord. 
Dagen förflöt bra ändå.
Det här skriver jag dagen efter, dvs på söndag.
Om kvällen kan man säga att det blev fest och trevligheter och god mat och ja, jag fick mitt köttfria alternativ. Earth hour var det också, och det glömde vi helt och hållet! Och idag var det avtackning av fina Eva i Skogslyckans kyrka. Och jag var inte där. Två saker som jag inte gjort, inte deltagit i. Egentligen gillar jag inte att INTE göra saker som jag har tänkt mig, vill göra, eller som förväntas av mig eller som det vore bra och artigt att göra; ibland skulle man ju vilja vara på två (eller tre) ställen samtidigt! Inom kyrkans värld är det oerhört lätt att bli uppslukad av saker och ting, det finns också mycket förväntningar. Det gäller att försöka dra gränser och ibland måste man prioritera familjefrukost och kvalitetstid med sina närmaste och en ledig dag, med en långsam hand-i-hand promenad med sin käraste i vårsolsvärmen.
Fast det känns ändå inte helt bra. Något skaver... Är det just det som gör kyrkan en ganska knepig arbetsplats? Fast det gäller på många arbetsplatser, skulle jag tro. Man vet liksom inte när man är KLAR och FÄRDIG med jobbet? Det gäller bara att säga till sig själv: nu är jag här och nu. Helt och hållet. Just nu kan jag inte göra annorlunda. Är jag någon annanstans i tankarna, blir jag bara förvirrad. Här. Hemma. Vi kommer att avtacka Eva i arbetslaget längre fram, och det tänker jag vara med i!
Älsklingsdottern berättade just att det är internationella glädjedagen idag. Day of Happiness!
Märker att det finns flera linjer och trådar här, som jag inte följer upp. Men det är ok, det får vara så, för nu är jag klar och färdig med det här!
Älsklingsdotterns söndagslediga fötter

Bilden är tagen i Dansmuséet under senaste Sthlmsbesöket. Fin bild, som kanske inte har så mycket med texten att göra...Eller..?

Ha en underbar och glad dag i dag! Här och nu.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar