lördag 20 februari 2016

Kommer ut

Ja, det finns ett begrepp för det som jag är! Det finns ett namn att kalla oss som har dessa preferenser.
Folk som har denna läggning är: pescetarianer! Ja!
Och vad är nu det då, muttrar Min Vän af Ordnung (ja, hen har snofsat till titeln) Jo, pescetarianism betyder att man äter fisk. Och ägg och mjölkprodukter. Och frukt och frön och grönt och sånt också, förstås, men inte kött och kyckling. 
Jag klarar inte av att vara vegan eller vegetarian. Och vill inte - för tillfället - vara köttätare, eller carnivore, som det lite finare heter, och ska det vara nån vits att definiera sig med det man äter eller inte äter? Kanske inte. Men någonstans i det ligger ett ställningstagande. Som jag inte behöver detaljgranska här och nu. Man ser och man hör och en dag så bestämmer man sig: nej! 
Så kan det gå till. 
Känns bra att ha kommit fram till detta, och att jag nu har kommit ut ur..ehh skafferiet? Kylskåpet? ... med denna bekännelse. Vilket i sig inte är någonting märkvärdigt: hittills har jag inte hört att vare sig pesceterianer eller carnivorer diskrimineras, ej heller vegetarianer eller veganer. Det är mycket mer odramatiskt vad folk har för matpreferenser, än vilka dom blir kära i. 
Men faktiskt kan det bli problem i det sociala umgänget med matpreferenser, också. 
T ex är Bosse och jag bjudna till en fest med middag med ett sällskap som Bosse är medlem i. Huvudrätten är: fläskytterfilé. Punkt. Jaha, hur gör man? Påpekar att man inte äter kött? Tar med sig matsäck? 

Från det ena till träning: hade en ambition i torsdags att börja löpa med Verda, Emmabodas orienteringsklubb. Jag var några minuter sen, de skulle ses vid kl 18 vid simhallen. Möttes av det gänget när jag körde från Idébanken till simhallen, och insåg med en gång att det blir till att vänta med att joina dem: de sprang med lätta, spänstiga steg i en snygg formation och fort. Ehh, jag får öva på löpbandet ett tag till. Kanske ganska länge. 
Det gjorde jag idag. 5 kilometer på löpbandet, mestadels SPRANG jag, faktiskt! Det kanske inte låter mycket, beror på vem och i vilken konditionsklass du är, men för mig var det en utmaning. Och SEGER när det väl var genomfört! Men varför får jag alltid huvudvärk efter träning? Dricker för lite vatten? Det skumpar för mycket? Musiken är på för högt? 

Och så städning, tvätt och sånt och DNs lördagskorsord och böcker finns att läsa, håller fortfarande på med Gentlemen, ja jag läser långsamt - eller lite i taget, kanske man kan säga. 

Bosse tar en tupplur, diskmaskinen brummar, katten Maxi hoppade upp och kurade ihop sig bredvid mig. Just nu måste jag ingenting, saknar ingenting. Det är helt underbart. Ja, skulle vara att komma ut och ta en promenad. Men nej, det får bli i morgon. Nu ska jag läsa lite och minsann, det är ju Mello i kväll att se fram emot! Ja, jag tittar på sånt! 

Ha en fin kväll, du också! 



Bosse och jag är ute och dricker kaffe 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar