lördag 9 januari 2016

Med känsla för det lugubra

Gillar lördagar! Den här har varit synnerligen trevlig. Inneburit städ, tvätt och plock, strykning, allt ackompanjerat med massor med musik. Lite läsning också. Varken träning eller utevistelse, dock, men det finns en dag imorgon också.
Gentlemen och gangsters svepte med mig till en annan tid, där vistas jag några gånger om dagen, i den lugubra paradvåningen, där "natten är en ständig möjlighet"... Hittade (eller Bosse hittade) boken, som ju heter Gentlemen, av Klas Östergren, i en av våra bokhyllor (den var på hans sida) så nu besöker jag dom miljöerna så fort tillfälle ges. Är det så för er också? Man hamnar i en historia, och så lever man delvis i den - tills boken är färdigläst. Jag älskar det! Det finns liksom olika stråk av verklighet i hjärnan, man kan välja mellan dem.
- Du, ibland tror jag att du helt spårat ur, muttrar Min vän av ordningen.
Jaja, så länge jag har koll på vilken värld jag befinner mig i för tillfället, så.. :-)

Det där med bokhyllor... När jag flyttade till Vissefjärda, hade jag naturligtvis packat ner alla mina böcker, och bokhyllorna flyttades hit också såklart. När vi sedan packade upp, och började kolla och ordna i hyllorna i "biblioteksrummet" visade det sig att vi hade rätt många samma böcker. Jag gjorde ett försök en gång att ordna böckerna ämnesvis, författarvis, men det var såååå svårt att rubba min ordning, som kan se ut som o-ordning.. men icke: det råder en helt egen ordning.  Ja, vi har böcker mest överallt, inte bara i bokhyllorna. Och ingen av oss kan tänka sig att bli av med några... Eller jo... jag ska... faktiskt... börja med det. På riktigt! Feng shuia huset bli av med ge bort dela ut ge plats... Inte bara böcker. Dukar. Handdukar. Lakan. Vaser. Saker. Vi har ju dubbelt och mer av allting! Låt det vara typ av löfte för det här året. Rensa i röran. Släppa taget om det som varit... Även om det innebär att några böcker måste bort... Nja, jag börjar med dukar och sånt..

Ska man kanske gå och lägga sig nu?
Ja.. och man kan ju alltid läsa en sida eller två, liggandes i den renbäddade. Eller kanske förflyttas man vips till Görings gamla säng i våningen på Hornsgatan...

Natti!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar