söndag 8 november 2015

Träd och space oddity

Vi hade ordnat en insamling, en massa säckar med kläder och saker stod i trädgården. När jag tittade ut, såg jag att säckarna slets i vinden, och HEMSKT! det ena äppelträdet hade fallit! - Bosse! ropade jag, skräckslagen... och väckte mig själv.

Det blåste fortfarande hårt, det var ingen dröm, men några säckar fanns inte i trädgården, och äppelträden från drömmen står vid barndomshemmet hundra mil härifrån. Och står kvar, ringde till min syster som bor i huset. Visserligen hade en silverpil fallit i förra stormen. Silverpilar, ja, de är väldigt vanliga träd i finska trädgårdar. Det står en och annan här i Emmaboda, ni vet vilka jag menar? I Finland finns dom överallt. Dom växer snabbt, och är rätt snygga. Få se om jag kan bifoga en bild..
Japp, det gick. Den här bilden snodde jag...ehh...valde jag att exponera här, och den kommer från Tönnersjöns plantskolans hemsida.

Dom kan bli stora och ståtliga.

Vi har stora och ståtliga björkar runtom huset här i Vissefjärda. Jag låg och tänkte på dom, när jag nu hade hade väckt mig själv med högljudda skrik. Jag älskar träd. Men de står ganska nära huset. Och vi har ju ett helt nytt tak.. Och ramlar en sån på huset så är det inte bara taket som krossas, mycket annat stryker nog också med. Tänkte jag. Sen gjorde jag lite fars-dagfrukost till den fadern som finns här i huset. Och när han hade hastat iväg till kyrkan, snodde jag ihop en kladdkaka, spetsad med lite lakritspulver. Återstår att se -och smaka - om kombon är så god som jag tror. Smeten var väldigt god.

Han fick en förskottspresent av mig, i fredags: en upplevelsepresent, The Wall på Emmaboda bio.
Det var en upplevelse! Verkligen! Väckte väldigt mycket tankar. Snyggt filmat, och MUSIKEN och storyn. Många murar, symboliska, i politisk men också psykologisk bemärkelse. Vi ska se den igen, i bio Boel ( hemmabion heter så) så man kan pausa emellanåt, och analysera. Vi är såna. Gillar att analysera filmer och böcker..och allt möjligt.

Annars kan man notera att det är 40 år sedan Space Oddity kom till. David Bowie, David Lovely Bowie, grattis!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar