torsdag 11 juni 2015

Öland, med Linné och Linnéa

Det var en kort men intensiv frånvaro hemifrån. Närvaro i nuet var väl meningen, något slags "tömma-hjärnan" -grej. Det funkade, faktiskt, rätt bra.

Jag packade ryggsäcken och tog tåg + buss + buss till Hagaby vandrarhem i Löttorp på Öland. Jag är väldigt förtjust i vandrarhemsboende, det är en skön blandning av enskildhet och gemenskap - man väljer. Nu var det ju lågsäsong också, så det var inte många gäster där.
Jag hann knappt sätta foten innanför grinden förrän den här godingen kom och hälsade mig välkommen!

En snäll vandrarhemshund.


Och bastu hade dom också, och en cykel att hyra. Dvs allt som man kan önska sig!



Nästa dag drog jag iväg med Linnéa och trampade till Böda hamn. Tog en kaffe och trampade vidare till Böda sand. En del av sträckan cyklade jag i skogen, och det var otroligt mycket blåbärsris och grönt och lummigt, och Linnéa var hur stabil som helst på vilket underlag som helst.









Linnéa och jag vid havet, Böda sand
Hade en vag tanke på att kolla in Space of Love -festivalen, som pågår där, men så fort jag såg HAVET och den vita sanden, försvann alla såna planer! Jag la mig raklång i den varma sanden, och bara njöt. Bästa! Ett dopp blev det också..hrr... fast inte så kallt som jag hade föreställt mig.

Sedan cyklade jag förbi festivalen, och såg ett gäng harembyxklädda människor i olika yogapositioner, och klart, det såg lockande ut, kanske, men nu var jag inställd på eremittillvaro, så jag cyklade vidare, och fortsatta att cykla och cykla och kom till slut till Byxelkrok. Där tog jag en glass, och sen cyklade jag hem till vandrarhemmet. Bara så där... var det inte, för det var ju långt som sjutton dit! Tog en annan väg, via Skäftekärr. Men när jag kom tillbaka till vandrarhemmet, berättade värden att jag kunde cyklat längs med havet en lång sträcka.... Japp. Nästa gång. Han pekade ut en plats på kartan, vid havsvägen, där Volvoreklamen spelats in... (Är det den med Avicii? ) Nå, inte undra på att man väljer Öland att spela reklamfilm på, bland det vackraste i Sverige!

Stranden! Havet! 


Nu har den långsamma våren och svala början på sommaren gjort att allting blommar rätt länge. Det var både syrener och liljekonvaljer och oxel och orkidéer... och en massa andra, vackra och doftande blommor, som jag inte kan namnet på.

Hur som helst, det blev drygt 5,5 trampade mil så inte konstigt att jag stupade i säng och sov ett par timmar!

Nå, det här skriver jag hemma, for hem dagen efter.
Ska definitivt återvända, och cykla utmed vägen längs havet, längre fram på sommaren!


Hittade ett filmklipp på Youtube, om Linnés Öländska resa. https://www.youtube.com/watch?v=pYVucVqoZuw
Om inte länken funkar, kan man söka på just Linnés Ölandska resa. För den som vill veta vad alla blommorna heter.

Annars kan jag konstatera, att jag nog är rätt bra på mindfullness, även i hemmamiljö. Känns skönt att bara vara och ligga och dra på morgonen, särskilt när Bosse pyser iväg till jobbet...hehe.. Nå, hans  semester börjar nästa vecka, så det är inte så synd om honom.
   Och vad heter den här då..? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar