onsdag 15 april 2015

That`s why the lady is...

trampandes, tänkte jag, nynnade jag. Många andra tankar flödade in i min cykelhjälmsskyddade hjärna i dag, då jag resolut gränslade racern och styrde mot Emmaboda.
Det är rätt skönt att cykla, det är det!
Och, som sagt, en massa tankar -  och låtar! - genomforsar tankebanorna och minnesspåren, när man trampar. "Bicykle race" med The Queen, oh, Eddie Mercury forever! Fast videon är ju rätt...skum.. med en massa nakna damer. Det verkar ju så OBEKVÄMT, att cykla naken.
"Performance", that´s the name of the game, en cykellåt, det med.  "Get dirty" is the new black...

"Who let the dogs out," poppade fram, och väckte minnen från soliga sommardagar, badutflykter, cyklandes, till kratersjön Lappajärvi på det finska Österbotten, där jag tillbringade barndomens somrar. Vintrar också, jag bodde ju där för 17. Hur som helst, rätt nära sjön fanns ett hus där det bodde ett gäng hundar, äsch, dom som bodde där hade hundar skulle jag skriva, och dom hundarna, dom älskade att jaga cyklister! Så det var med skräckblandad förtjusning man trampade förbi huset... och blev jagad, garanterat! Och dom var ALLTID ute och okopplade, dom hundarna, så det var ingen som släppte ut dom och bussade på cyklande stackars barn.

"Free falling" for genom huvudet, men den låten jagade jag raskt bort, ingen idé att utmana ödet...

Annars har dagen inneburit pappersarbete, vernissage: en ny konstutställning på Idébanken. En kille från Växjö, med sköna bilder.

Det här med pappersarbete... Vi är ju ett projekt, och projektadministration är ingenting och leka med, jag lovar. Men när man väl håller på och sammanställer, får man syn på hur MYCKET det har hänt, egentligen. Man blir lite stolt... och väldigt glad! En grej som jag faktiskt tycker är värt att stoltsera med - i all ödmjukhet, förstås.. - är att vi har en körkortscirkel, där vi läser teori tillsammans, och så övningskör vi med våra ungdomar. Det kan du också göra (om du är över 25 år och har haft körkort i fem år), man kan vara handledare åt 15 personer! Ja, det är sant! Och just körkort är en grej som kan vara rätt så omöjligt att skaffa om du inte har en massa pengar, och inte har en bil hemma och ingen att övningsköra med. Och har du körkort så har du faktiskt lättare att få jobb också. Så där kan man faktiskt på riktigt göra skillnad och hjälpa en ung människa lite på vägen!

Att jag sen anser att cykla är så mycket bättre än att puttra runt i en plåtburk, det är en annan sak...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar