söndag 26 april 2015

Regndroppar, en stilla söndag

Söndageftermiddag. Klockan tickar, det är helg och vilodag.
Igår var det annat än vila, det var städning från tak till golv och lakansbyte och maskinerna gick varma i hela huset. På kvällen ett sjuhejdundrande storkalas med bästa gänget, så vila är liksom befogat av flera anledningar. Så pass mycket kan jag berätta att det sjöngs och dansades, och det gjorde jag också, virvlade och snurrade och skuttade och det var väldigt roligt och nog blev jag lite tipsy och yr, men inte värre än att det gick bra att cykla hem i mörkret (jadå, hjälmen var på och reflexvästen likaså).

Var till Långasjö kyrka på förmiddagen, och det är ju både vila och näring för själen att delta i en gudstjänst - i det här fallet mässa. Innan mässan gick jag ett varv runt sjön i sakta mak och stannade titt som tätt för att fota knoppar blommor blad. Det regnade ju i natt, och det fanns droppar på bladen, vackra mönster och pärlband hade bildats och luften var ren och doftade nytvättar och vår och jord. Så underbart!
Den här söndagens tema är ju Vägen till livet, och fåglarnas kvittrande och den milda vinden ropade och viskade stilla att LIVET verkligen återvänder, det är vår och allt det underbara kommer dröjande men säkert oss till mötes.

Vad nästa vecka har för agenda, det tänker jag på lite senare. Har dock bakat lite blåbärsmuffins med mandelmjöl och stevia, som vi ska njuta av till kaffet, kokt i en sotsvart panna över elden, så nån liten tanke på morgondagen har jag.

Och, kanske inte precis i morgon, men SNART ska jag damma av systemkameran och faktiskt lära mig använda den så att bilderna blir som jag ser dem.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar