tisdag 21 april 2015

Mystiskt

I dag en utflykt österut. Hemlig trädgård... Låter mystiskt och det är det. Mitt ute i nowhere, en riktigt minutiöst skött trädgård, stort område grävt, plöjt och planterat, med buskar, blommor, fladdrande fjärilar och surrande bin. Och sånglärkor. Och soligt och vackert och omsorgsfullt formade bänkar att sitta på. Vårt gäng, bestående av fyra skogsmullar och en fyrbent, glatt hit och dit skuttande varelse, mötte en bil på vår väg mot trädgården, två äldre farbröder hälsade vänligt leende på oss. Det är nog dom som sköter trädgården... eller så är det älvor och skogsvarelser som gör det...

Ja, jag är nog lite påverkad av Jordskott, har precis sett nionde avsnittet och vi suckar och pustar lite, för det är mystiskt alltihop. Och dog han, Wass, eller? Jag undrar, frågar inte, för vi vill se det tionde och sista avsnittet någon av de närmaste dagarna. Det är väl inte den bästa serien jag sett, men..annorlunda. Och jag gillar att det finns mysterier och oklarheter, och allt är inte logiskt och lätt att förklara, och rubbar man naturens ordning och lagar, kan saker och ting hända, den aspekten gillar jag. Att inte allt är strömlinjeformat och med förnuftet analyserbart.
Det är nog därför jag gillar tanken om en Hemlig trädgård, väl dold från omvärlden. Och tanken om gerillaodlingar, att man smygodlar någonting fint och vackert bara så där, helst i nån ful betong/asfaltplats.

Så om det plötsligt börjar spira mitt på Taxitorget... då har det nog varit älvor och skogsvarelser i farten... hehe

Gillar idén..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar