lördag 21 mars 2015

Träd

Öhhh? Det snöar! Visst, jag ÄLSKAR snö, när det är VINTER, men nu är det vår!!!
Nåja, aprilväder..
I mars.

I går satt jag i skogen vid brasan med puttrande kaffepannan och såg solen försvinna. M hade sina svetsglasögon med sig, och med dom på såg man himlafenomenet helt fantastiskt. Annars var det väldigt skumt ljus och solen såg ut som en blek slant bakom molnslöjorna. Sjön var blank och det var första gången för en av oss att paddla nån gång, och det blev väldigt fint. Korv och pinnbröd och plattbröd på galler. Och kokkaffe på det.
Sånt gör mig lycklig.
Inte bara "skogsmullandet", men när man LANDAR.

Dagens agenda då..?

Det vanliga lördagsdonandet. Bosse har sin körövning, så jag får roa mig själv, läsa tidningar och dricka kaffe, lyssna på musik, lånade två spännande böcker i går, en poesibok av Anne Sexton, och hennes ord skär rätt in i mig.
Här:

Vad jag vill säga, Linda,
är att ingenting i din kropp ljuger.
Allt som är nytt säger sanningen.
Jag är här, den där andra,
ett gammalt träd i bakgrunden.

Älskling,
stå stilla vid din dörr,
säker på din sak, en vit sten, en bra sten -
lika makalös som skratt
ska du repa eld,
detta nya ting!

Det här var två sista verserna i en dikt tillägnad till hennes dotter, tänker jag mig, det skulle passa, och tänker att min dotter snart ska komma hem!!! Och jag står här som ett gammalt träd, då, hehe, och ja, det kan jag göra. Njaa, träd vetesjutton, men nog får jag stå för nån sorts rötter, det är en mammas roll. (Bland annat). Och jag längtar så mycket efter henne!

När det känns lite som solförmörkelse rent allmänt, är det väldigt bra med gamla goda rutiner som typ städning damsugning diskning och det ska jag göra nu.


Solförmörkelsen igår, sedd och fotograferad genom svetsglasögon. Bilden gör inte riktigt upplevelsen rättvisa. Svetsglasögon rekommenderas, i många sammanhang!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar