söndag 15 mars 2015

Framtidsvisioner

I förrgårdagens superirritation har lagt sig. Lite. Fast nya frågor har uppstått.
I förrgår efter jobbet skulle jag cykla hem. Hade cyklat till Emmaboda, tagit tåget hem, tagit tåget till
Emmaboda, och skulle cykla hem. Och gjorde det. Gamla vägen. You remember... livsfarligt cykla på stora vägen. Men det var ju för f.. i h... lika livsfarligt att cykla gamla vägen! Fullt med grovt GRUS över hela vägen! Inte grus...stenar! Vassa! Vem? Varför? För att SKOGSMASKINERNA ska kunna ta sig fram? Ja, det är dom enda som kan ta sig fram där - utan vurpor och punktering!
Jaha, och hur ska jag göra nudå? Vill jag cykla måste det bli stora vägen då. SUCK! Vi vill ha fler cykelvägar i kommunen!!!

Så till nästa utmaning.
Ska tillverka en slideshow till måndagens KF-möte. Där ska nämligen avhandlas mitt medborgarförslag om 1. Vita husets trädgård. 2. Spårområdet 3. Taxitorget.
Jag kommer låta bilderna tala sitt språk... och jag mitt. Nejnej, jag tänker inte tala finska, tok!, men försöka övertyga folk att det här är framtidsfrågor, i högsta grad. Det är nu vi formar morgondagens samhälle. Och det är nu vi har chansen att påverka morgondagens samhällsmedborgare! Man kan ju tycka att vi som bor på landet har ju gröna skogar och hagar ändå i närheten, men visst är våra gemensamma ytor också viktiga! Det ska vara vackert och vi mår ju så mycket bättre när det finns träd och buskar och gräsmattor och blommor runt om oss. Och om det blir (som jag har föreslagit) kolonilotter vid Vita huset, kan ju skolbarnen ha ett par lotter där, och odla sina morötter och annat gott. Och vara liksom med: från jord till bord. Hela vägen. Och så kan människor från höghusen samlas där och kanske bilda en trädgårdsförening och sitta tillsammans och fika och börja heja på varandra på stan också, och människor som lämnat allt någon annanstans kan få lite rötter här, både symboliskt och bokstavligt! :)
Vita huset som det ser ut i dag.
Lite inspiration...

Odla tillsammans!
Och så var det spårområdet och taxitorget. Visst vill vi att det ska se fint och välkomnande ut, när man kommer till Emmaboda? Då är ju området kring stationen jätteviktigt!

Sist men inte minst på min lista: Taxitorget. Bygg nya hälsocentralen på tomma stora tomten vid Folktandvården/Emmakliniken! Då samlar man hälso- och sjukvården på ett område. Och det finns ju redan parkeringsplatser där! Och rören i marken ligger rätt, det är bara att koppla på. Vid taxitorget skulle man ju först gräva och dra och fixa med sånt till att börja med.
Vill inte vi ha vårt öppna torg, där eleverna från Mobergsgymnasiet kan ha bänkar att sitta på, och lummig grönska och där kan släkt och vänner stå och ta emot dem när de springer ut med sina studentmössor? Ett öppet torg - men som inte bara är ett asfaltsöken!! Ett vackert torg.

Hoppas jag kan bifoga lite bilder från min slideshow som ska visas imorgon vid Kommunfullmäktigemötet!
Nåja, det här är kanske too much på taxitorget, men tänk GRÖNT, insprängt i asfalten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar