tisdag 10 februari 2015

Go wild!

Två fina dagar ute på Ödevata. Igår en planeringsdag, med gemensam matlagning.
Idag en dag med Go wild -gänget.
- Du får bestämma promenaden, sa Andreas. Men det ska vara ett äventyr!
Så...jag valde... isen.
Tänkte väl att jag skulle på sin höjd våga mig ut en halvmeter på isen - med ena benet kvar på strandkanten. Nähä, Andreas hämtade något slags isspett. Det skulle jag slå ordentligt i isen, typ var femte meter, för att prova om isen skulle hålla (eller inte).  Jomen, det gjorde den, och när vi borrade hål visade sig isen vara ca 20 cm tjock. Men, det har ju inte ens varit speciellt kallt..?
Det blev en underbar promenad på isen och solen gassade som om det var VÅR och jag var stolt och glad över att våga. Och borrade ett par hål också.
Nya färdigheter! Man lär sig så länge man lever.
(Jag kan tillägga, att isäventyret var en utmaning för flera av oss, men det får de berätta själva om...;) )

Den filosofiska lärdomen: ofta låter vi rädslor styra våra liv så att vi inte vågar pröva någonting nytt.
Lärdom nummer 2: att ta nya steg (inte bara på på hal is...) kräver både kunskaper och tillit. Man bör kolla en del innan man ger sig ut på det okända, sedan ska man lita på att man kan.
Och gärna ha sällskap av andra som stöttar en (och i nödsituation drar upp en..)

Nästa gång ska vi isfiska också, om nu inte solen fortsätter att gassa och värma och tina upp.

Nästa vecka blir spännande, det kommer ett holländskt filmteam, som ska filma Andreas och Indiana i skogen...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar