torsdag 1 januari 2015

Tidsresenär

Sitter i en lägenhet på Manhattan, första dagen på det nya året 2015. Sitter med en mugg nybryggt morgonkaffe. I Sverige är ni sex timmar före, så det är redan eftermiddagsfikadags hos er.
I dag ska vi försöka få resväskorna stängda, dra dem till Port Authoritys station, buss till Newark och plan till Köpenhamn med vidarebefordran per tåg till Vissefjärda. Och dom sex extra timmarna vi fick på hitvägen, försvinner vips någonstans i rymden.

Jag har aldrig varit en usa-fantast på något sätt, mina drömresmål ligger snarare någonstans österut. Men besök i NY har dock varit på min lista över saker jag vill göra någon gång, så nu kan jag sätta check på den punkten.

Nu lite praktiska tips: Att bo såhär har varit helt perfekt. Vi hyrde in oss i en lägenhet. Det finns olika sajter där folk hyr ut sin lägenhet eller ett rum i lägenheten. Vi hittade vår genom Wimdu. Kriterierna för oss var: centralt och möjlighet för dottern att bo med oss den här veckan. Hittade flera bra, och fick napp på den här som ligger vid Lincoln center ett stenkast från Central park, promenadavstånd till Times Square. Priset är väl nästintill hotell-dito, men så värt det! Vår vänliga husägarinna har varit  så hjälpsam och försett oss med det ena och det andra: när vi kom var kylen fylld med godsaker som vi fritt fick äta av.

Älsklingsdottern kom släpande på sin rosa resväska, och tog över bäddsoffan i lilla tv-rummet.
Så gott och se henne! Och vad VUXEN hon har blivit!

Vi har varit runt i stan, sett sevärdheter, träffat A:s värdfamilj - hon jobbar ju som au pair här, och hennes värdfamilj bjöd oss på middag. Det var en härlig storfamilj med vänner och grannar och släktingar på besök, och de två tjejerna som A tar hand om, var goa och fina (åtminstone just då).

Jaaa, vi har gjort en hel del roliga saker; Top of The Rock har vi besökt: underbar utsikt över stan, och så har vi sett Mamma Mia på Broadway, vilket var en upplevelse, och nya året tog vi emot i Central park. Jag hade tänkt att vi skulle stå vid Times Square, men att stå där med en miljon andra, nej, det var inte lockande precis - vi fick försmak av det kvällen innan när vi skulle till teatern. Bosse myntade uttrycket sardinisering och att bli sardiniserad på nyårsafton: nej.
Det fick bli Central park, och det var väldigt fint, och fyrverkerier och nu är det nytt år.
Och i dag far vi hem. Home sweet home!

Jag har inte riktigt hunnit befatta mig med tanken på nytt år. Ibland har jag avgett löften, ibland önskningar eller målsättningar. Ett år bestämde jag mig för att börja röka igen, fast bara cigariller, det var väl nånsorts anarkistisk inställning jag hade till löften där och då.
Åren försvinner ju så fort, vips så har det gått 365 dagar, därför har jag nuförtiden någonsorts målsättningar för framtiden, som kanske inte måste uppnås eller drömmar förverkligas just det innevarande året. Eller...? Man kanske ska gå emot trenden och faktiskt avge några nyårslöften. :-)
Hur som helst, det finns någonting hoppfullt med nya starter.

Happy New Year!
God bless!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar