tisdag 6 januari 2015

Kärnor och stjärnor

Sådärja! Laxen i ugnen, potatiskastrullen på plattan och salladen fixad.
I dag är en sån söndag, vi äter sen lunch aka tidig middag.
Passar på och skriver några rader.
Var i kyrkan i Vissefjärda på förmiddagen och hörde om ledstjärnor på himlen och i våra liv. Kloka ord. Mycket att tänka på.

Annars har mina tankar cirkulerat kring Apelsinmannen, som visades på tv i går och i förrgår.
Filmen utspelar sig i 50-talets Stockholm, och handlar om Birgitta Stenberg och dåvarande kultur- och samhällsklimat och hur aningslös kan man vara, tänkte jag flera gånger där jag skräcksvettades bakom soffkudden när den iskallsögde sprutgalningen försökte ta livet av än den ena än den andra. Hans motiv var att tysta ner alla som kunde säga sanningen om några höga herrars högst tvivelaktiga beteenden.
Hur ser det ut i dag, egentligen? Är det så stor skillnad? Det verkar ju att åtminstone politiker får se sin byk uthängd och fotograferad från alla möjliga vinklar, men när det gäller kungligheter är man nog mer förtegen. Visst, ett och annat har det skrivits, och hittills har väl ingen journalist fått förgiftade apelsiner medelst kunglig hovleverantör. Eller...?
Och spelade inte vår käre Vilhelm Moberg en viktig roll i härvan, som den sanningsälskande basunen han var!

Annars kan jag konstatera, lite introspektivt,  att min aversion mot särskrivning har fört mig åt ett motsatt håll...det blir långa ord, med andra ord. :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar