lördag 6 september 2014

Spår i skyn

Gårdagen innehåll intressanta göromål: besök på underbara Ödevata och partytältstvätt, bland annat.

Det blir mer och mer självklart, vår "naturinriktning", då talar jag om Idébanken. Tillbaka till naturen, som den gode filosofen Rousseau föreslog en gång i tiden.  Han hade en massa kloka tankar, och en del...mindre kloka, särskilt när det gällde könsroller, men man får komma ihåg att han levde på 1700-talet.

Partytältet är tvättat, de sista delarna hänger och torkar i solen. Puh, säger jag. Det är inte fråga om sånt tält som man sätter ihop med ena handen, utan en rejäl sak på 6 x 6 meter.
Där jag skurade tältsidor på altanen såg jag flygplan flyga kors och tvärs på himlen, och lämna efter sig antingen tunna eller tjocka streck. De tjocka strecken, som syns länge heter visst chemtrails. Och det är riktigt läskigt! Jag har googlat lite, och det som står skrivet är rena scifi-horror-konspirationstankeväckande. Chemtrails, eller kemikaliespår är alltså utsläpp av aerosoler från jetflygplan, och någonting annat än kondensationsstrimmor, som är såna "vanliga" streck. Det spekuleras att chemtrails handlar om militära radarsystem, som bl a används för att kontrollera/manipulera väder.!!!  Låter sjukt otäckt! Det pågår mycket skumma saker i världen, det är helt klart.

I dag har jag stått på torget, eller intill, på "politikerstråket", mellan ICA och Konsum i Emmaboda. Det bjöds på valfläsk och kaffe med "andra bullar". MP hade Grön energi-smoothies, det hade Elias ordnat. Det var riktigt, riktigt härligt varmt, så jag stod barfota i gröngräset och bjöd på rent vatten. Rent kranvatten, som vi är så lyckligt lottade att kunna dricka. Än så länge.
Och jag vet att jag förmodligen tröttar ut folk, men jag kan inte låta bli. Jag lever i någon sorts FÖRUNDRAN över allt gott och vackert och fint som vi har förmånen att ha överallt runtomkring oss. Och känner en förtvivlan över att vi inte tar bättre hand om naturen och djuren och människorna med, många far illa i den nuvarande civilisationen (det sa faktiskt redan Rousseau på sin tid..) men vi jagar och jagar efter någonting som vi egentligen redan har så mycket av. Vi som har tak över huvdet och mat för dagen och kläder och kan betala åtminstone de flesta räkningarna, och har en och annan att umgås med är så otroligt RIKA! Är det någonting vi saknar är det kanske insikt om hur bra vi har det...
Och här har jag lust att brista ut i en gammal beatlesslagdänga "All you need is LOVE" och då tänker inte så mycket på romantisk eller erotisk kärlek, utan kärlek som sinnelag. Att leva med hjärtat öppet och känna tacksamhet och tillåta sig vara känslig och bry sig.

Det har gått några timmar mellan förra kapitlet och nu: vi kom fram till att det var badväder och hejhopp det blev dopp, och upp illa kvickt. Kallt var det, men skönt också...vill jag minnas, här som jag sitter i hemmavärmen.

Av den här lördagen återstår en film och sen i säng. Arbetsdag i morgon.
Fast nu tänker jag gå ut på altanen och se om månen är riktigt rund och fin.

Ha en fin kväll och natt, gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar