måndag 8 september 2014

Björk, äppel och andra träd

I dag har ägnats åt diverse göromål: koll på läget på Idébanken, alla aktiviteterna som är inplanerade: hur går det med dom, vem gör vad och när och sånt som hör till i ett projekt. Vi har bland annat på G ett prova-på-lajv som Martin håller i. Det blir mycket spännande, jag ser verkligen fram emot det! Och så poesikvällen med Bob Hansson och lokala poeter, under Läsfestivalen i Emmabodabygden 8-12 oktober. Idébanken är engagerad under fredagen och lördagen.
Folk frågar mig ibland, vad vi egentligen gör, vi i Idébanken. Jo, vi har tre tjocka grenar i vårt träd: Mötesplatsen, som ungdomarna sköter. Det som vi kallar City Liv Underground, eftersom vi startade i fd City Livs lokaler och nuförtiden finns i Folkets hus källarvåning. Man FÅR gå in där och bara slå sig ner, och jag garanterar att man lätt hamnar i en intressant diskussion där... Eller så sitter man bara ifred och njuter av en god cappuccino eller ett glas underbart god äppelmust.
 Sen håller vi på och startar upp någonting som vi kallar Hitta din väg (nå, det är arbetsnamnet som jag använder... vi kommer nog på nåt bättre) och det handlar om att.. hitta sin väg. Eller stanna upp på sin väg och fundera en stund. Helst i naturen. Mycket ute på Ödevata, som är en sån underbar plats! Jag har inte ens fattat hur mycket jag har saknat lugnet man får när man bara ÄR i naturen, sitter på en brygga, helt själv, eller lagar mat utomhus tillsammans med ett gäng människor och pratar om allt mellan himmel och jord. Det är så välgörande. Stressen liksom bara rinner av en och man bara..är. Finns till. Får perspektiv. Hittar kanske en ny inriktning, en ny stig att utforska, konkret och symboliskt.
Sen har vi det som heter Idébanken: vi samlar idéer ute i samhället och gör någonting för att förverkliga dom, tillsammans med andra entusiaster i Emmaboda. Det finns faktiskt många som vill göra någonting för att göra Emmaboda ännu bättre, och det är klokt att samarbeta med varandra.

Det var dom tjocka grenarna, men det spirar i trädet och  rötterna breder ut sig. Så är det i kreativa processer, man får kanske ansa lite här och där, eller så visar sig växtkraften i någonting annat än man tänkt sig.

Hoppas det hela har blivit lite klarare.

Bosse sitter och kollar på fotboll. Just nu verkar det vara ganska odramatiskt (det är relativt tyst därborta).

Jag kan inte låta bli att fundera framåt: hösten kommer att bli tuff så tillvida att det är väldigt mycket på G. Men jag vilar i tilliten att det ordnar sig.

I dag har jag varit och tränat på gymmet! Jag tycker det är så rysligt tråkigt, men inser att någonting måste göras. Så jag satt på en träningscykel och trampade och läste tidning. Det gick bra! Vips hade jag trampat 7,2 kilometer, och läst flera intressanta artiklar. Det ser nog för hemskt ut, men om det (= läsa tidning medan jag trampar) kan ta mig över en tröskel, så fine, då får det väl se ut som vad som helst. Inte så att jag tycker att träning i sig är tråkigt..Nej, det är viktigt och jag vill gärna, och jag rör ju på mig i vardagen, men jag blir så rastlös av saker som är upprepning. Kanske lyssna på en bok i lurar? Tips, någon?
Egentligen är FULDANS den träningsformen som passar mig bäst! Det gillar jag, alltså att dansa och skutta runt hejvilt. Men hur ofta blir DET av?
Jag vill gärna bli stark och smidig och vig! Då är det nog bara och kämpa på... Och en timme, eller en halvtimme,  då och då har man väl, egentligen. Eller hur?

Snart lägger jag den här äppeldoftande dagen i handlingarna. Månen lyser bakom björken, och ikväll, ikväll är den rund och god.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar