onsdag 20 augusti 2014

Vilseledd av ledstjärnan

Gårdagen var hektisk, mycket blev gjort, eller åtminstone planlagt. På eftermiddagen skulle jag på besök hos en dam i en okänd adress, ute i terräng med väldigt få markerade punkter på kartan. Men, lugn, jag har  ju gps i mobilen, ju. Den rätta apparaten låg hemma på byrån, och varför, det kan man undra, men det är en helt annan och invecklad historia. Ok, jag styr ut, och det går så bra så, den bestämda rösten leder mig till höger och till vänster och på och av motorvägen. Mer och mer träd, smalare och smalare väg. Fortsätt framåt, manar rösten, och jag följer instruktioner, visserligen med stigande undran. Kan det här vara rätt..? Kan någon i den aktuella damens ålder bo så här avsides..?- Du är framme! säger min ledsagare. Jag står i en djup skog med susande träd runtomkring. Är det en trollkvinna jag ska till...som bor i en stubbe, eller..? Jag lyckas vända bilen och kör därifrån, förvirrad och stressad, medan rösten ihärdigt uppmanar mig att göra en u-sväng. Jag tystar rösten. Kör runt runt, till höger och vänster och en och annan u-sväng blir det, tills jag träffar på någon som kunde beskriva vägen så att jag hittade. Det blev en trevlig kaffestund, för all del, även om jag stormkokade inombords. Bland det VÄRSTA jag vet, är att irra vilse och söka och leta. Och eftersom mitt lokalsinne egentligen inte existerar, är det inte en ovanlig situation. Därför vill jag kunna lita på min GPS!!!

Nå, det där var igår, i dag är en annan dag, och den här dagen har gått som på räls, faktiskt; har åkt tåg till olika destinationer och det gick alldeles utmärkt. Och det ska jag göra om, så ofta som möjligt. Förresten, i förrgår åkte jag buss till Vissefjärda, och den trevlige chauffören hade orientering som hobby..
Kanske något för mig?

Nå, GPS kanske inte bör kallas ledstjärna, men det lät lite kul som rubrik, tycker jag.
Tänkte skriva att nu är jag så trött att jag går och... men då satte någon på Volbeat på hög volym, och då blir man ju...pigg! Och kvällen är ju inte slut än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar