söndag 31 augusti 2014

Pärlor

Hemma. Allt är väl som vi lämnade det, på ett ungefär, när vi for österut. Gotland, pärlan i Östersjön.
Tankat energi för resten av hösten, för nu är den liksom här, bara att inse. Men Visby var som utomlands, myller av folk som talade utrikiska, och fest och ljumma uteserveringar, glatt och härligt och VACKERT. Vi for till Fårö och bekantade oss med bergmanlandskapet, satt vid raukar och doppade oss i havet vid Sudersand.
Och så skickade Bosse in mig i en grotta. Han har själv varit där många gånger, men tyckte att Lummelunda-grottan är absolut en sevärdhet. Så vi körde dit, han satte sig bekvämt tillrätta på caféet med en god kopp och tidning, och vinkade hejdå.
Vi hade en trevlig guide som berättade medryckande om de tre killarna som upptäckte grottorna. Linné var väl också där, han var ju överallt, men inte inne i grottsystemet, för det är ju en senare upptäckt. Årets "grottäventyr" var slut, sista gruppen kom vadandes när vi var i Stora salen. Synd, annars skulle jag anmält oss på studsen...Hehe..

Nu: Molnen hänger som fluffiga blöta täcken på tork och grannarna kör runt med sina gräsklippare - och hoppas förmodligen att det är sista gången för säsongen, eller åtminstone nästsista..
Äpplen mognar, dags för idébankens årliga äppelplockar-utryckningar. I år ska vi eventuellt försöka få Mobila musteriet till Emmaboda så att flera ha chansen att förvandla sin äppelskörd till underbart god must, som är pastoriserad och därmed håller länge. Inga tillsatser! Eller: inga tillsatser, om inte DU har hållit på med sånt. Besprutning och saker. Fast det gör väl ingen längre?

Från over there kvittrar dottern lyckligt. Hon lever loppan, som det ser ut, och det är som det ska, live your dream, girl!

Vi satt en stund på altanen, Mr Maxi och jag och tittade på hur någon vred på flufftäcken så det droppade och skvalade och vi såg på varandra i samförstånd, ryckte på axlarna och gick in igen.

Bosse och jag funderade på om man inte skulle se Bergman-filmerna omigen. Alla har jag inte sett, och dom som jag sett var jag nog för ung för att riktigt greppa. Fast ikväll blir det andra filmklipp, och träff med goa vännen. Och behöver man inte muntra upp sig lite? Jo. Goda vänner är sällsamma pärlor, dom ska man vara rädd om.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar