söndag 3 augusti 2014

Bärsärkagång i Båstad

Nu har vi lyssnat på Ted Gärdestad i dagar, och hans låtar är ju bara underbara!

- Har jag förresten berättat att jag träffat Ted Gärdestad? frågar Bosse. Jo, vi klättrade ut genom toafönstret, han och jag, det var i Båstad...låt se...måste varit på 70-talet.

- Va??Har du träffat Ted Gärdestad?? Och vad gjorde du på toa med honom??

- Så här var det, säger Bosse: Kan det varit, 1977? Hur som helst, jag jobbade på Krogen i Båstad, det hette så, Krogen. Det var bråda dagar, mycket folk. Tennisveckan, du vet. Vad vi slet!
Det är ju mycket kändisar där på tennisen, och Ted Gärdestad brukade komma till Krogen på kvällarna. Han var förtjust i en av tjejerna som jobbade där, så han hängde med på efterfesten i huset där personalen bodde. Det låg bakom Krogen. Vi hade ju hur trevligt som helst när vi plötsligt hörde buller och bråk ute på gatan. Vi rusade fram, och såg en man gå bärsärkagång på Köpmansgatan, han slog med en påk till höger och vänster, på bilar och lyktstolpar, helt besinningslöst! Vi blev ju rädda förstås, och skulle snabbt som ögat dra oss tillbaka till huset. Men han hann se oss! Och sprang mot oss med påken i högsta hugg! Vi skingrades och sprang åt olika håll, några tog sig in i huset. Vi låste in oss på toaletten, och galningen slog och bultade utanför! Det fanns ett fönster som vette mot baksidan, och den klättrade vi ut igenom, Ted Gärdestad, jag och några till. Men galningen hade fattat vad som var i görningen, och hade tagit sig till andra sidan. Vi såg honom komma springande med sin påk, det var rena actionfilmen! Nå, han var ju inte nykter, så vi sprang ifrån honom rätt så lätt. Ringa till polisen, det skulle vi, men detta var före mobilernas tid och inte fanns det nån telefonkiosk i närheten heller. Och polisen skulle komma från Laholm eller någonstans, det skulle ju ta tid. Hur som helst, någon hade ringt till polisen och mannen blev arresterad innan han hann ställa till med mer skada, eller slå ihjäl någon.
Vilken natt! Dagen efter var jag ledig, och gick och såg en tennismatch med en kompis, som också varit med på natten. Matchen minns jag inte så mycket av, men plötsligt fick jag syn på bärsärkamannen, på andra sidan banan! Min kompis bekräftade, det var visst han.  Det visade sig (vi ringde faktiskt polisen och frågade) att mannen hade nyktrat till efter bara en stund i finkan, blivit hur artig och trevlig som helst, och förklarat att han hade druckit whisky hela natten och fått blackout. Inte kunde poliserna hålla kvar honom, han var ju inte farlig längre, så det var bara att släppa mannen. Fast han skulle få en saftig räkning... En dyr natt!
-  Ja, det blir aldrig bra, dricka whisky hela natten, och det var säkert sån här ökenvärme då också, suckar Bosse. Undra på att det kan slå slint i huvudet.
Och det här är väl ingenting och skriva om, säger han, men det tycker jag; bra story!
- Okejdå, säger Bosse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar