måndag 28 juli 2014

På med målarbrallorna!

I dag: på med målarbrallorna. Trappräcken behöver målas, och nu om någonsin är det rätta tiden.
Målerijobb kräver rätt musik, och bästa pepplåtarna har Boney M! Så det var till tonerna av Daddy Cool och Ma Baker vi svingade våra svarta penslar. Ra-ra-Rasputin fick mig att fundera vem det egentligen var de sjöng om. Rasputin ryss.. någonting med tsaren..det visste jag. Lite googlande, och då vet jag lite mer: föddes 1869, mystiker, predikant och helbrägdagörare.Tsaritsan Alexandras vän, rådgivare och -förmodligen- älskare. En älskad och hatad man, så hatad att han blev mördad. Och för att få ihjäl honom förgiftades han, sköts och misshandlades med påkar - utan önskad resultat. Eller jo, han dog ju till sist, bevisligen, 1916. Han blev ordentligt demoniserad, anklagades för allt mellan fiffleri och första världskriget.

En annan Boney M sång, en av världens mest underbara, är ju No woman no cry. Och den texten har jag missförstått helt. Jag har tänkt att man sjunger en tröstesång åt nån man som blivit av med sin kvinna: har du ingen kvinna, behöver du int gråta heller. Fast det ju är till kvinnan han sjunger: Gråt inte, kvinna. Han sjunger, skriver jag, och då menar jag naturligtvis Bob Marley. Det är ju hans låt från början. Jag har faktiskt hamnat i gräl om detta en gång i tiden, då var jag bergsäker att det var Boney M som gjort låten. Ja, en kan ha fel, ibland.
Hur som helst, räcket blev målat, och halva muren också.
Och så for vi till Kalmar och jag köpte, äntligen, en ny mobil. Den gamla har verkligen använts och återanvänts: först sonen sen dottern sen jag. Och nu har den sjungit sin sista vers, och det är dags för en ny. En helt ny! Fast den kommer om två dagar, cirka, så till dess råder telefontystnad. Eller inte helt, den släpper fram vissa samtal, och låter mig ringa till vissa nummer, inte andra. Så det där med sista versen var inte helt sant. Nästsista. Men den vill välja vilka jag har kontakt med! Är det inte lite kusligt...? Nu är jag uppe i några skräckscenarion igen...tekniken tar över, kontrollerar oss...Fast där kanske jag inte har helt fel..?
En ska inte se och läsa en massa läskigt!
Bättre och spela lite pepp istället. Eller en vaggvisa, så här dags på dygnet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar