torsdag 3 juli 2014

Klädesblogg

Skatorna dansar utanför, de skuttar upp i luften, bröst mot bröst.
Det är rysligt tidigt, men jag jag är uppe. För jag vaknade med en massa bekymmerstankar, och var tvungen att skriva ner dom så fort som möjligt. Det har jag nu gjort, men fortsätter lite till, här.
Och så tänker jag på sånt som hur väldigt många tjejer tror att deras outfit för dagen är det mest intressanta för hela världen. Hallooo! Jag är INTE så jätteintresserad. Skriv vad du tänker och tycker om världsläget.. eller typ om skator som dansar... hehe..
Nämen, på allvar: Dom som bloggar, som Blondinbella - ursäkta att jag använder henne som exempel, men det nog hon som startade hysterin- dom får ju betalt för att göra reklam. Ok, det var fel, vi kallar den imaginära bloggerskan för Bimbobella, då. Det är hennes JOBB. Och då tror alla andra, från fjorton och uppåt att bloggen måste se ut på det där sättet, en massa bilder på kläder skor grejer som man köpt. Hallooo, Bimbobella kanske bara SKRIVER att hon har köpt det ena och det andra...hon får ju betalt för att hon skriver det...-Jamen, hon har ju bilder, ju, säger Vän av ordningen surt. Jovisst...men hon kanske bara LÅNAR kläder skor etc för att ta dom där reklambilderna. Eller FÅR dom, eftersom hon ju gör  reklam, och drar in en massa pengar till klädföretaget för hon lockar en massa att köpa, för hon är inne, och då vill man ju ha likadana kläder...

Jag såg en gång en film som handlade om en typ av reklamfamilj. Dom var inte ens en familj, utan bara skådespelare, som fick betalt. Ok, de flyttade in i ett hus någonstans, och blev kompis och polare med sina grannar och så. Och så skaffade de en massa prylar och bilar och gräsklippare och kläder och började träna på ett visst gym. De gjorde det subtilt, reklam, som i förbifarten, alltså inte alls som någon som ringer på dörren. Och det fanns annonsfolk runtom, bakom kulisserna, som mätte hur försäljningen av en viss vara gick upp i trakten, och den som skrutit med den prylen och lyckats locka sina grannar och vänner köpa, den var veckans vinnare.
Ni kan ana att det blev komplicerat. Och massor med etiska dilemman ploppade upp.

Igår hörde jag i nyheterna att svenska ungdomar mår sämre och sämre. Och sämst mår tjejer i fjorton-femtonårsåldern. Det är ju en ålder då man helst vill vara som alla andra. Och vilka är dessa alla andra idag? Jo: Bimbobella!
Jag ska inte dra några amatörpsykologiska slutsatser, men det kan finnas ett samband.
Vi är alla i händerna på marknadskrafterna, ingen går opåverkad genom livet. Men låt oss för guds skull åtminstone vara medvetna om det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar