torsdag 24 juli 2014

Svart skugga

En stilla stund på altanen. Julimörkt, tyst, luften siden och sammet. Plötsligt, en svart snabb skugga, tvärvänder, försvinner. En fladdermus!
Jag kommer ihåg en fladdermusspaning vid Vissefjärda kyrka för några år sedan, med Naturskyddsföreningen. Den gången lyckades vi inte se några, men Torgny hade en apparat med sig som kunde förstärka ljudet av syrsors läten. De heter nåt annat, egentligen, de som spelar. Man säger att det är syrsor, men det är gräshoppor och vårtbitare som låter. Fast det låter ju bra mycket trevligare med syrsa. Torgny B, med sina känsliga musikeröron, led..."De spelar ju falskt", kommenterade han! Underbart! Jag fick en bild av en syrsaorkester, och T som kapellmästare..: "Nejnejnej, nu tar vi om det där!"

Kan inte tänka mig bättre vädermässiga förhållanden för en festival (Emmabodafestivalen pågår som bäst) Varmt och skönt och nästintill myggfritt. Fast de är rätt slaka, ungdomarna, som kollapsar i högar, där det finns skugga.
Jag kollapsar också, när jag kommer hem. En borde inse att flipflops inte är rätta skodon om man ska stå och gå en hel dag... Vi for till stranden i kvällningen, och det var helt enkelt LJUVLIGT att få dyka i, och på avstånd hördes det dunk från Rymdreservatet.

Maxi The Cat kom och krafsade på dörren, ville in, och den katten är nog lite senil, för han fick ju mat, burkis till och med! för bara en timme sen. Eller så hoppas han att jag är senil och har glömt det...

I morgon är det en ny dag, och det är en sån välsignelse att få nya dagar så nu känner jag bara en stor tacksamhet!
Önskar dig en god natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar