lördag 5 juli 2014

Eller..?

Hemmapysslardag. Tvättat, fyllt och tömt diskmaskin, möblerat om på altanen, ställt ut bord och ett par stolar på gräsmattan, eftermiddagssol där, ju. Lagat och ätit torsk i citronsås. Läst några sidor i sommardeckaren - hittade en trave på Miljöstationen, har hunnit börja på en, mordhistoria som utspelar sig i Växjö. Nedräkning pågår, kroppen håller på att ställa in sig på semesterläge. Så det är lite äsch och mañana och kanske.

Idébanken, ja. Vi har många roliga uttryck för oss. Ett är: ...eller? Lätt höjda ögonbryn. Det sägs helst efter ett tvärsäkert, självklart påstående. Ja, till synes självklart, för med ...eller? lyckas man ifrågasätta allt, och lägga till en mystisk, konspiratorisk ton.

Lite som när jag anno dazumal var på konfaläger, som konfirmand då, så  det var ett tag sen. Vi hade en ung, djärv präst, som införde kritiskt tänkande i våra liv. "Varför det?" blev typ av motto på lägret.
Och det har jag nog haft med mig sen dess. Det är en rätt bra sak att ha med sig, ifrågasättande.
Man kan ju knappast bli fanatiker, om man ställer sig frågor som "varför det då?"
Och fanatiker, det är jag ju inte!
... eller?

Jaja, vissa saker kan man vara helt säker på.
En sån är att nu tar jag en  kopp kaffe.
Och, minsann: match!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar