lördag 21 juni 2014

Kanon

Funderar på svenska ordet kanon. Det kan ju betyda olika saker, beroende på betoning och sammanhang. Drar man på a:t i uttalet, blir det ju kaaanon, alltså när flera sjunger samma sång, men börjar lite olika. Sen har vi kanon!! som när någonting är toppen. Och så har vi kanon som kan skjuta ut kulor.

För lite drygt ett år sen var jag på pilgrimsvandring med ett gäng blivande diakoner, i Vadstena. Det var vackra vårdagar, vi gick långa sträckor under tystnad. Vi gick i skogskatedralen med blått himmelstak och skir grönska runtom, allt var pånyttfött och rentvättat efter den långa vintern, vindarna var ljumma och bar ljuvliga dofter, och ... mystiskt muller. Vad är det som dånar sådant? undrade jag. Jo, man provskjuter kanoner, var det någon som visste. Hon visste också att varje "kanonkula" kostar typ 250000 kronor. Ja, jag säger kula, fast jag vet att det inte alls är fråga om någon sorts järnkulor, utan typ av målsökande robotar med stridsspetsar och andra moderna "finesser".
En kanonkula kostar en kvarts miljon kronor. Och det är väl inget land som köper bara en kanonkula, man ska nog ha fler och själva kanonen också. Och förmodligen lite andra vapen också.
Man får rätt mycket mat och mediciner och skolmaterial och brunnar och plantor till priset av ett par kanonkulor, tänkte jag, där jag gick, som en pilgrim med allt jag behövde för ett par dagars vandring i ryggsäcken. Och så tänkte jag på dom flyktingar jag träffat, som fått med sig typ en ryggsäcksfull med saker, när de flydde från krig och katastrofer och målsökande robotar och exploderande minor och brinnande infernon

Det blev svårt för mig att fokusera på en inre fördjupning på den pilgrimsfärden, kontrasten mellan vår fredliga vandring och ljudet av provskjutningarna var alltför stor.

På vår färd besökte vi Mariadöttrarnas kloster, Heliga Hjärtats Kloster, en oas av frid och kärleksfull gemenskap. Systrarna arbetar i tjänst för gemenskapets dagliga liv; de har grönsaksodlingar, rosenträdgård, ljusverkstad, bokbinderi, de syr kyrkliga textilier och tar emot gäster som söker sig till klostret för stillhet och vila, samtal och reträtt (retreat).
Det var vilsamt, enkelt och glädjefyllt.

Kan man stoppa krig och elände i världen? Hur?
Men för att inte alldeles tappa bort sin inre frid och drabbas av missmod, kan man försöka arbeta för freden på något sätt. Mariadöttrarna gör det på sitt sätt, genom att erbjuda en viloplats, genom påpeka ett annorlunda sätt att leva, som faktiskt liknar pilgrimens!
Pilgrimens nyckelord är ju: frihet, enkelhet, långsamhet, tystnad, bekymmerslöshet, delande och andlighet.
Visst, det är en proteströrelse, en pilgrims-proteströrelse!
Och: Nej, man behöver inte gå i kloster.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar