lördag 10 maj 2014

Odla någonting, del 2

Insikt: Jag är ibland lite hård mot mig själv. Alla kan inte vara producenter, det behövs konsumenter också. Och kan man inte producera det man vill konsumera, då handlar man av andra. Det gör jag: mängder med frukt och grönt, helst ekologiskt och närodlat.
Ytterligare insikter: Man måste inte ÄGA allt själv! Stadsodlingar, gemensamma odlingar, odlingslådor vid gator och parker. Alltså, i Emmaboda har Parkförvaltningen överraskat oss gång på gång: centrala Emmaboda pryds med underbar blomsterprakt, och pyntas inför varje storhelg på ett storslaget sätt.
MEN, tänk om man tog ett steg till? Tänk om man började odla ätbara saker i stadskärnan, eller på taxitorget då. Jo, jag menar allvar: det ska ju byggas på taxitorget. Varför inte passa på och lämna plats åt bärbuskar och odlingslådor och parkbänkar + bord? Det vore väl trevligt! Och då skulle mobergselever kunna sitta där ute, istället för...var? Inomhus? Är det där de håller hus på rasterna? Det finns ju inte någon skolgård.
Och på alla landets skolgårdar har det ju asfalterats. Det fattar jag: det ska vara lättstädat och inte dras in en massa lera, grus och gräs. Men tänk om man skulle lämna plats åt odlingslådor och blommor och guldfisksdammar och porlande vatten... Skulle inte vi må bättre då? Det tror jag!!
Lite så resonerar vi på Idébanken. Vi odlar inga äppelträd. Men det är många som gör, och hinner inte ta vara på äpplen. Men då har vi kommit på att vi kan erbjuda oss och plocka i folks trädgårdar, och koka och baka och framförallt musta äpplen! Det tror jag är en väldigt bra idé, som har plus plus -effekter: folk slipper ha dåligt samvete för att de inte hinner med sina äpplen, Idébanken kan erbjuda bra sysselsättning. Och det blir mängder med god must/mos/pajer!
Inte dumt alls!
Ytterligare idéer: Man skulle kunna ha odlingslotter vid Vita huset. Detta fantastiska, vackra hus! Det får absolut inte rivas! Det finns många som har tankar och fullt möjliga planer hur huset kan användas. Kulturhus, det har många föreslagit. Javisst! Kulturhus, med odlingslotter runt om. Odling är faktiskt också kultur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar