torsdag 1 maj 2014

1. maj

Långfrukost. Häng på altanen, med sanatorievibbar: två bleka varelser i solstolar, insvepta i morgonrockar och filtar, kisande mot ljuset, prasslande med gårdagens tidningar. Tveksamma solstrålar, kyliga stråk i vinden, fåglarnas smattrande varningsläten. En svag rökdoft i håret: valborgssmässoelden i Vissefjärda igår, med körsång och Hurraaaa! x 4 för våren!

I dag ska man dock resa sig från soffan, och... marschera med plakat..? Fast om man inte bekänner sig till de röda fanorna, vad gör man då? I själ och hjärta bär jag tanken om solidaritet och gemensamma mål, rättvist delande, ett värdigt liv, kärlek, bröd och kultur åt alla, i hela världen. De värden är jag villig att stå på barrikader för, offra pengar och bekvämlighet för!
Kanske kommer jag att stå vid torget i dag, med bultande hjärta, och röras till tårar av talen och gemenskapen. Ett år gick jag 1a maj- demonstrationståget med svenska kyrkans fana. Ett år bar jag plakat där det stod: Frihet och demokrati!
I år skulle jag kunna gå med plakat som: Grön omställning, nu!
Skulle det platsa?

Min 50-årsdag firade jag i Köpenhamn, mitt i ett demonstrationståg. Klimattoppmötet. Svenska kyrkan arrangerade tågresa från Stockholm till Köpenhamn. Ett lyckat 50-årsfirande: mina barn tog ut mig på restaurang kvällen innan: god mat och dryck, presenter och grattiskramar. På morgonen tog jag tåget, landade i Köpenhamn på kvällen (musétåg, remember) sov på golvet i en skolsal, och dagen efter vällde vi i en jublande, trummande, sjungande, skanderande ENORM! massa genom Kbh till Bella center. Det var tusentals människor!
-WHAT DO WE WANT?
-CLIMAT CHANGE!
-WHEN DO WE WANT IT?
-NOW!!!!

Det var mitt livs demonstrationståg!
Varken första eller sista, men kanske mäktigast.
Men... var finns min flock, nu? Mitt tåg? När ska vi marschera?
Hur som helst, jag vill aldrig, och kommer aldrig att var som i kent-låten..!! Som inte bryr sig. Som inte röstar. Som väljer vilstolen, soffan, vänder bort blicken. Aldrig!
Alla för alla och en för en. Och alla för en och en för alla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar