söndag 27 april 2014

En söndag

Söndagskväll. Livet rör sig med stora svängar nu, från det ena till det andra. Det har varit kontakter med oroliga människor och Missing people. Och konfirmandundervisning.
Mina egna problem känns väldigt futtiga just nu. När ett föräldrapar oroar sig för sitt barn, när hundratals människor frivilligt ger sig ut och letar efter en människa som de inte alls känner, timme efter timme. Som kramar om en mamma och en pappa som vakat i flera dygn. Människor som offrar sin lediga helg, sitt soffhäng, för att de inte kan sitta i hemmatryggheten, när de vet att en ung tjej är försvunnen.

Där, där hämtar jag min undervisning för konfirmander: i livet. Det är Gyllene regeln i praktiken, här och nu. Dessa människor med varma hjärtan! Vardagens hjältar, barmhärtiga samarier i Påryd.
Missing people.

Och så har det varit varm sol och kallbadsdopp och cykeltur, resebokning och klimatkompenseringsträdköp och chiafrögröt, lanplan och  planering framåt. Och nu är jag trött, och nu ska jag sova och drömma om varma föräldrafamnar och återföreningar och... vertikala trädgårdar. Till exempel. För livet måste levas, på många plan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar