onsdag 3 oktober 2018

"Varje promenad på Istanbuls gator är lika underhållande och uppfriskande som en resa till evigheten"

Citat: Orhan Pamuk. 

Jag kan bara konstatera att jag blir sämre och sämre på att uppdatera. Sorry.
Här kommer dock en liten sammanfattning av de senaste veckornas händelser. 

Exakt för två veckor sedan satt jag i ett flygplan på väg till Istanbul. Där möttes jag av min dotter, som flugit dit från sin hemort, Dubai. Vilket kärt återseende! Mor och dotter-kvalitetstid i tio dagar! 

Istanbul...bara namnet är ju så exotiskt. Och så är staden. Gammalt och supermodernt i en salig blandning. Vackra, gamla byggnader, fantastiska mosaik, läget mellan öst och väst, de regelbundna böneutropen från minareten. Grilloset som ligger som smog över staden, äppelté som man blir bjuden på i butikerna. Det turkiska underbara kaffet, starkt och svart som orientens natt. Hundarna som vant kryssar mellan bilarna, katterna som sover på stolar och i skyltfönster och när mörkret lägger sig gör upp rangordningen i stelbent cowboy-stil, med stirrande blickar och avgrundsskrin i dramaturgin.

Många goda måltider, mycket fikande och mycket, mycket prat! 

Naturligtvis besökte vi stadens sevärdheter som Blå Moskén, Hagia Sofia (Ayasofia), Topkapi och Grand Bazar. 

En islatte med med utsikt över Marmarasjön
Jag har en synlig kontakt uppåt...(eller så är håret lite okammat)



oh dessa delikatesser!
En av många gamla moskéer


Fickparkering tagen till en ny nivå!

Utsikt från Galatabron




 Topkapipalatset ligger mitt i staden på Seraljudden mellan Gyllene hornet och Marmarasjön. Palatset var de osmanska sultanernas residens och deras rikes administrativa centrum från 1465 till 1853. Palatset är ett omfattande komplex av byggnader med flera sammanlänkade gårdsplaner. Palatset fungerade som en stad i staden med upp till 4 000 personer och innehöll moské, bageri, sjukhus, myntverk, trädgårdar och ett stort harem. Dess sammanlagda areal var runt 700 000 m².

Topkapipalatset förvandlades 1924 till ett museum på order av president Kemal Atatürk. Inne i relikrummet i palatset förvaras ett flertal reliker som sägs komma från profeten Muhammed. Bland dessa kan nämnas en kappa, ett svärd, delar av profetens skägg, en tand och ett avtryck från hans fot. Värt att besöka är även Topkapipalatsets harem som sedan början av 2000-talet genomgår en upprustning.

Topkapi
Fantastiska mosaik i Topkapi

Hagia Sofia var en annan fantastik sevärdhet. Den har varit med om mycket: från tempel till kyrka till moské till museum. Det var mycket märkligt att se ikonbilder bredvid stora tavlor med arabisk kalligrafi.

Och så Grand Bazar med allt myller, stora kvarter med butiker med Chanel och Dior och Yves Saint Laurent mm mm made in Turkey, men också vackra lampor, glittrande smycken, glas, skinnjackor och mängder med äppelté!

Ja, det var ett äventyr! Badade hamam också, och blev skrubbad, tvagad och knådad efter konstens alla regel.

Väl hemkommen kokade min kropp ihop en feber med inslag av hosta och att näsan kallas för kranen förstår jag fullt ut vid det här laget. 
Nåja, det går över. Och så fick jag ju det här skrivet mellan hostanfallen. 

Mor och dotter -kvalitetstid, det var det bästa med hela resan!



2 kommentarer: