lördag 3 mars 2018

Lördagsmusik

Vinterlandskapet ligger vitt och stilla utanför fönstret. Det är ljust! Talgoxen sjunger lite trevande, men man kan ana en jubel i tonen! Ja, våren kommer! Små fröerna vilar under det fluffiga vita täcket och jag tänker mig att små kryp och näbbmöss och andra knytt gör små rundor under det trygga och skyddande snölagret.
Det är så vackert!

Jag var ledig igår och ägnade dagen åt mindre glamorösa sysslor som: veckostädning, tvätt och diverse mötesprotokollsgenomgång. På kvällen badade vi bastu, och vad skönt det är att krypa ner i renbäddad säng efter bastun! Riktig vardagslyx! I dag har vi ägnat oss åt lördagsaktiviteter som: Melodikrysset och DN:s lördagskryss. Som två panschos..! Hehe, det närmar sig för Bosse, tror han och många med honom, men jag tror inte det. Präster går inte i pension som andra. Ja, vi får väl se vad som händer och sker.
Annat som ska hända och ske är att vi ska kånka in en pall med pellets. Stapeln med säckarna har nu stått ute i en vecka, och snöhatten är hög! Men först ska vi till Emmaboda kyrka och vara med om en gudstjänst med Elvis som tema. Kören har övat elvislåtar och det blir säkert fint. Bosse håller i det hela. Jag är väl ingen Elvis-fan direkt, har aldrig varit, men visst har han gjort många fina låtar. Suspicious minds, till exempel. Den tror jag inte kören sjunger i dag, den är nog inte riktigt rätt i sammanhanget. Men texten handlar om svartsjuka, när den ena parten inte litar på den andra. Och den andra älskar den som är svartsjuk så mycket att han/hon inte kan lämna den. Det är väl inte helt ovanlig tema i kärlekssånger, men Elvis gör den väldigt bra, med sin känsliga röst och inlevelse.
Hans karriär hade legat lågt på 60-talet, så den här hiten som han gjorde 1969 blev en listetta i USA - och var som en come back för honom. Och så förknippar man psalmer som O store Gud, och Amazing grace, Oändlig nåd, med honom, och dom kommer vi att sjunga i kväll, det vet jag.

Just i skrivande stund messade min son från Stockholm, att lilla P, 1,5 år har komponerat en sång till honom! Melodi: olika tonarter, med effektfull tonartshöjning, lyrics: pappaaapppaapaaa! Bästa! Slår alla listettorna i världen!

Nä, nu ska jag iväg, först lite burkis till de svarta pantrarna som svassar runt mig jamande i kör.

Vi ses, och hörs!




1 kommentar:

  1. Nå, det var lite falsk marknadsföring: kören var inte med. Det var Britta-kantorn och Peter Rudenborg som framförde låtarna, och det var fint som det var!

    SvaraRadera