lördag 24 februari 2018

Life on Mars? Japp!


Jag åker tåg ofta; har pendlat än hit än dit de senaste tjugo åren. Tågresor är väldigt givande: man hinner läsa, man hinner se filmer, man hinner prata med människor.

Igår satt jag återigen på tåget, denna gången på väg hem från Upsala.
Restaurangvagn. Vid samma bord satt en kille med sin dator i knät. Vi började småprata lite. Det visade sig att han var rymdingenjör, utbildad i Kiruna. Men var just nu engagerad i ett projekt med odlingar i bergsrum i Stockholm. Underjordiska växthus! Det har jag aldrig hört talas om. Champinjoner kunde man tänka att de odlade, men det var det inte alls, det var växter av alla de slag! "Blommande växter är lite svårare", förklarade han, "de behöver ha mörkt ibland för att kunna blomma, men gröna bladväxter går jättebra att odla med ständigt ljus som vi har. Det är inte så dyrt heller, med ledtekniken som finns nu." Företaget heter Urban Oasis, och det finns en hel del att läsa om det på nätet. Det har tydligen varit en hel del om det i tv och tidningar, men jag har nog befunnit mig i min egna, filosofiska bubbla så omvärldsbevakningen har varit eftersatt, märker jag.

Att det också har skjutits upp en raket i rymden, det visste jag om, för nyheten om en Tesla-bil spelande Bowie i en rymdfarkost, det hade jag hört talas om. "Det som också är nytt, är att startmotorerna kan användas igen, de återvänder till jorden istället att bara falla ner i havet nånstans" förklarade mitt tillfälliga resesällskap entusiastiskt. Han öppnade sin dator och visade mig uppskjutningen av Falcon Heavy. Det var väldigt fascinerande! Falcon Heavy är en bärraket som kan frakta mer än 54 ton. Ombord på Falcon Heavy finns en av Musks egna vinröda (midnattskörsbärsröd, för att vara exakt) Tesla Roadster-bilar. I förarsätet sitter provdockan "Starman" och bilstereon spelar David Bowies album Space Oddity.  Destinationen är omloppsbana runt Mars. Där ska den cirkulera i miljoner år... Är inte det fascinerande? Och vilken hyllning till David Bowie!

Lite fakta om Elon Musk, den märklige och geniale uppfinnaren bakom Falcon Heavy och SpaceX -programmet, mannen som har Mars i sikte: Elon Reeve Musk, född 28 juni 1971 i Pretoria, Sydafrika, är en sydafrikansk-amerikansk ingenjör, uppfinnare och entreprenör. Han är VD och CTO på SpaceX, VD och produktarkitekt på Tesla Motors, VD på Neuralink och ordförande i Solarcity samt vice ordförande för OpenAI. Han är grundare av SpaceX samt Neuralink och en av grundarna till OpenAI, Zip2, Paypal och Tesla Motors. Han ligger bakom konceptet till transportsystemet Hyperloop och har även föreslagit ett VTOL-överljudsflygplan med elfläktframdrivning. (kursivt: Wikipedia)

Och så vill han kolonialisera Mars!
Kanske kommer min reskamrat, rymdingenjören aka underjordiske odlaren förse nybyggarna med färska grödor! Tekniken kan säkert anpassas till martianska förhållanden. Och den midnattskörsbärsröda Teslan kanske kan landas från Falcon Heavy och så kan man åka runt och spela Bowie! På Mars!

Annars har vi städat och tvättat och ätit strömming i dag.

Önskar dig fortsatt fin helg!

Här finns en länk till Urban Oasis´ insta: https://www.instagram.com/urbanoasisab/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar