måndag 25 december 2017

En gåva av annat slag

När juldagsmorgon glimmar...
Det är morgon, Juldagen Anno 2017.
Jesusbarnet har bäddats i krubban, amaryllisen står i praktfull blom, det doftar julkaffe, apelsiner och nejlika, kanel och kardemumma; alla julens kryddor, så förknippade med trygghet och värme.

Endast tomtemor är vaken denna tidiga timme, eller tidig och tidig.. men det blev visst riktigt sent för de andra i hushållet och låt dom sova ut, åtminstone en stund till. Sedan packar vi bilen och styr till Sölvesborg, till den härliga bullriga livliga storfamiljen. Vi blir bjudna på god mat á la chef på besök!
Min kära dotter har redan resväskan klar; efter en återvändarfest i kväll blir det till att fara tillbaka till Landet Långtborta.... Så underbart det har varit, dessa dagar!
Hon har blivit vuxen. Våra samtal är annorlunda nu. Så fin hon har blivit! Varm och klok.

Vilken välsignad jul!

Det finns dom som välsignar det faktum att julen snart är över. Att vi är på andra sidan julaftonen i alla fall. Jag kan förstå dem. Om kraven på hur det BÖR vara blir så stora att allt det väsentliga tystas ner.
En av mina absoluta julsångsfavoriter är den här:


Adventstid kom till mitt ensamma hus;
jag sätter i staken ett sparat ljus.
Något skall ske bortom frostig advent;
jag väntar en gåva, som Herren sänt.
Den gåvan är av ett helt annat slag
än gåvor vi ger till varann´ var dag.
Öppna din tillstängda dörr i ditt hus.
Så lyser i mörkret ett litet ljus.
Julens budskap med några ord. Bortom glitter och glamour och dyra presenter. Utan krav att vara så himla lycklig och omgiven av en massa familj släkt människor. Det faktum att Kristus kan ta sin boning i oss, det är ett ljus i mörkret. En gåva av ett helt annat slag.


God fortsättning på julen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar