torsdag 25 augusti 2016

Spindlarnas årstid

En augustivärmebölja! Sommaren revisited!

Vaknar tidigt, utan väckarklocka. Ett par ögonkast i morgontidningen, smoothiefrukost. Den gör jag iordning kvällen innan, vill inte väcka huset med mixerbuller. Solstrålarna sträcker sig mot mig, lovar stanna hela dan. De leker lite med daggdropparna i spindelnäten som några flitiga vävare spänt lite överallt. Vackra små konstverk!

Det är spindlarnas årstid.
I badkaret i källaren satt en riktig bamse, den var stor som en krabba...nå, nästan, i alla fall. Jag brukar slänga repstege till de stackarna som hamnat på det hala, eller lägga en handduk över kanten så de kan rädda sig, men "tänk efter nu", sa Bosse, "den kan ju ta sig vart som helst och.. och.. några av oss är inte så glada i såna där, såna där.. saker." Så han fick fånga varelsen i en burk och ta ut. Stora spindlar väver väl inga nät. Vad gör dom, egentligen? De jagar utan nät. Huh, jag är inte rädd för spindlar och kryp, men tanken är inte helt behaglig. Kom plötsligt ihåg hur jag som barn sov med mössan på, för säkerhets skull, för att inga spindlar skulle krypa in i öronen... fast skulle en sån där marschera på ansiktet skulle man garanterat vakna innan den lyckades krypa in i örat. Vilket skulle vara en fysisk omöjlighet, dessutom.

Efter lite googlande kom jag fram till att badkarsvarelsen förmodligen var en Stor husspindel, en kringströvande sort, som faktiskt kan på korta distanser komma upp till en hastighet på 50 cm per sekund. Som lite kuriosa information.

Sen har vi ju dom spindlarna som är från Mars, men det är en annan historia, en med Ziggy.

Nu har det löst sig med dotterns boende, men det har varit många turer! Att hitta en studentlya i Stockholm är inte det lättaste. Men nu har det ordnat sig, hon hittade ett inneboenderum rätt nära högskolan. Puuuuh! Säger jag. Jag ska dit, till Sthlm, och hälsa på, och gratta!! hon fyller ju år! Med mig tar jag en stor resväska grejer, lite höst- och vinterkläder, -skor och halsdukar och saker, fast det vill man ju inte tänka på nu, men det kommer såna tider också. Snart.

Nu, inte snart, utan nu ska jag bullra ihop morgonsmoothien.

Ha en god natt, dröm sött, tänk inte på spindlar. Fast... du kan ju ta på dig en mössa, för säkerhets skull... ;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar