lördag 28 maj 2016

Love is the answer

Omtumlande, vackert, sorgligt, glädjefyllt... Det blev så fint, en underbar avslutningsfest för projektet Idébanken. I tre år har vi hållit på. Vi har byggt upp en mötesplats för människor som inga andra mötesplatser har, och det har kommit många, det har uppstått MÖTEN människor emellan, hjärta mot hjärta. Vi har kramats, skrattat och gråtit tillsammans, lekt, skojat, dansat, busat, lagat mat tillsammans. Lärt oss göra upp eld, bygga vindskydd...och det har behövts. Det behövs värmande eld när samhället blir kallare, det behövs vindskydd när samhällets skyddsnät har fått större och större hål och hårda vindar blåser.

Till beslutsfattarna: Säg mig att ni ångrar er, att ni ändrar er! Inte för Idébankens skull, men för dessa människors skull som hittat sin viloplats, sin återhämtningsplats, kärlek, värme och acceptans hos oss. Place of Peace. Vi har startat och byggt upp någonting viktigt och värdefullt. Nu är det upp till er att ta vid, att fortsätta, att möjliggöra en fortsättning.
En av killarna som brukar vara hos oss visade på teckenspråk, vad han ska göra framöver. Äta och sova. Sova och äta.

Jag är så innerligt tacksam för den här tiden! Jag har lärt mig så mycket om godhet och det som förenar oss människor! Jag har sett att det behövs en Place for Peace i Emmaboda. Emmaboda har förändrats. Det finns dom som bygger murar, som klistrar rasistiska märken över hela samhället, som står i givakt för att värna...vad? Vissas rätt till att få känna sig privilegierade, överlägsna och skilda från den verkligheten som är allas vår verklighet. Det går inte att bygga murar, murar leder till segregation och segregation leder till isolering och avståndstagande. Min tacksamhet kommer från de möten jag fått bevittna, där människor med god vilja och öppna hjärtan öppnar dörrar och bjuder in till gemenskap. Våra underbara anställda och volontärer! Och våra underbara besökare! Tack! Tusen tack!

Titta på bilderna på Idébankens facebooksida! Vad är det ni ser? Ni ser lekande, skrattande barn, ungdomar, vuxna, från världens alla hörn. I gemenskap. Tillsammans.

En vän till mig hade en underbar t-shirt på sig häromdagen, underbar på grund av texten. Det stod: Kärleken är svaret. Just det. Kärleken är svaret.

https://www.facebook.com/Id%C3%A9banken-1410039069308884/?fref=ts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar