onsdag 10 februari 2016

Macken

Spännande studiebesök igår på Macken, med ett gäng miljöpartister från Emmaboda. Besöket var planerat innan jag ens visste att jag skulle börja jobba i Växjö, men blev ju en lyckad kombo; jag fick göra det tillsammans med det goa och bekanta gänget + lärde mig mycket nytt om Växjö. Och om verksamheten Macken. Som började med en gammal bensinmack som flyttades från Göteborg till Växjö, och som idag inrymmer tygåtervinning och syateljé.
Idag finns en himla massa verksamheter runt om i Växjö, i Mackens regi, som alla andas nytänk, samhällsansvar, inkludering, uppfinningsrikedom, företagande, solidaritet, miljöansvar... jag skulle kunna fortsätta länge!

Det visade sig att Fredrik, killen som guidade oss runt, var den som startade det hela. Och det visade sig också att vi hade med oss personen som i sin tur inspirerat honom: Sven Gustavsson! Som startade Miljöstationen a k a Möjligheternas hus. Jag undrar om vi i Emmaboda fattar hur stor betydelse han har haft, Sven Gustavsson när det gäller återvinning. Det ha skrivits om honom i tidningar i USA till och med, på den tiden det begav sig, dvs när han drog igång verksamheten.
Fredrik träffade sin idol och förebild för första gången! Men inte sista, de skulle ses igen. Dom samtalen skulle man vilja höra!
Förresten kommer det ett program om Macken på tv snart. Mycket fokus på mannen som vi åt mat hos. Han drev en gång i tiden en mycket välkänd krog i Bagdad, och har nu en kiosk/restaurang mitt i Araby-parken.
Fantastiskt god mat!

Det finns så MYCKET mer att berätta, googla!

Lite bilder:

Cykelverkstad


Tygåtervinningt
Tänkvärt
En söt barnjacka, sydd i Mackens tygateljé, av återvunnet material. Kostar ca 500- 600 kr. Vilket säger något om var klädpriserna egentligen borde ligga - om folk fick skälig lön för sitt arbete...


Och så Pop up -butiken i Linnégallerian, där man får prova på företagande, utan
att ha jättestort startkapital.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar