onsdag 25 november 2015

Kallare, varmare, källare och nya vindar

Jadå, jag lever! Och bor kvar i Vissefjärda. Och jobbar fortfarande på Idébanken.
Apropå Idébanken: det har verkligen börjat blåsa nya vindar i vår källare! Från att ha ägnat oss åt våra något säregna för att inte säga nördiga intressen, har vi på kort tid blivit den mötesplats för alla åldrar som vi gärna vill vara. Också. Det vimlar av folk! Och vi drar igång den ena aktiviteten efter den andra. Tillsammans med våra besökare. Så himla kul!

Så livet tuffar på. Saknar snön...kylan...solen... Det var ju en två dagar riktigt lovande kallt och härligt, men nej ack nej, den blöta och grå novemberfilten drogs över oss igen. Så jag läser mycket, slukar deckare och existentialism i en salig blandning, och kryddar det hela med exotisk arabiska. Jo, jag går och lär mig arabiska! Hör och häpna! Jag häpnar själv när jag hör mig, inte trodde jag att min stela finska tunga kunde vrickas på det sättet! Men det går, faktiskt. Det tar ju enormt lång tid att få någonting att fastna, det gör det, eftersom det är så totalt annorlunda! Det är det som är poängen, lite grann, lära sig någonting helt nytt måste nog vara ett bra sätt att hålla de små grå ifrån att bara irra förvirrade omkring. Nähä, nu har de väckts ordentligt! 
Arabiska är faktiskt ett väldigt vackert språk! Både i tal och skrift. Det böljar så vackert från höger till vänster, i vackra vågor och streck, ja, än så länge är det vågor och streck jag uppfattar... och en och annan bokstav som jag lyckas komma ihåg...

På söndag är det första advent. Och i köksfönstret hänger en egenhändigt sydd gardin! 
Jag drog fram symaskinen från sitt gömställe i källaren. Det var steg ett, och har föregåtts av en lååång prokrastrinering. Den hade gulnat, det är sant! En oanvänd symaskin gulnar! Nå, den funkade faktiskt och  jag klippte av en superlång gardin och sydde kanten.  Och av resten av det superlånga sydde jag en duk. 

Känner mig huslig och stolt! Och teknisk. Var nämligen tvungen att googla hur symaskinen funkar..Tur att det finns manualer på nätet!

Stjärnor och stakar plockas fram på lördag, och tänds efter helgsmål (kl 18 på lördag) och då är det advent!

Ha det gott, alla ni söta och fina som pallat att läsa så här långt! :-) 
Vi ses!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar